ŁAMANIE CHLEBA - Msza Święta


Msza Święta  w pierwszych wiekach

Łamanie chleba - tak w pierwszych wiekach chrześcijanie nazywali Mszę Świętą. Czytając w dawnych dokumentach pismo świętego Justyna do cesarza Antoniusza Piusa z II wieku możemy dowiedzieć się jak wtedy to wyglądało.

Święty Justyn o Mszy Świętej

pisze tak: "W dniu zwanym dniem Słońca odbywa się w oznaczonym miejscu zebranie wszystkich nas (...). Czyta się wtedy pisma apostolskie lub prorockie. Gdy lektor skończy przewodniczący zabiera głos upominając i zachęcając do naśladowania tych wzniosłych nauk. Następnie wszyscy powstają z miejsc i modlimy się za nas samych oraz za wszystkich, w jakimkolwiek znajdują się miejscu, by otrzymali łaskę pełnienia w życiu dobrych uczynków i przestrzegania przykazań, a w końcu dostąpili zbawienia wiecznego. Po zakończeniu modlitw przekazujemy sobie nawzajem pocałunek pokoju. Z kolei bracia przynoszą przewodniczącemu chleb i kielich napełniony wodą zmieszaną z winem. Przewodniczący bierze je, wielbi Ojca wszechrzeczy przez imię Syna i Ducha Świętego oraz składa długie dziękczynienie za dary jakich nam Bóg raczył udzielić. Modlitwy oraz dziękczynienie przewodniczącego kończy cały lud odpowiadając: Amen. Gdy przewodniczący zakończył dziękczynienie i cały lud odpowiedział, wtedy tak zwani u nas diakoni rozdzielają obecnym Eucharystię, czyli Chleb i Wino z wodą, nad którymi odprawiono modlitwy dziękczynne, a nieobecnym zanoszą ją do domów."

Liturgia Słowa, Liturgia Eucharystyczna

Na przestrzeni wieków w Kościele kilkakrotnie zmieniał się nieco sposób odprawiania Mszy Świętej, zmieniały teksty niektórych modlitw. Mimo to niezmienna pozostała istota. Najpierw jest Liturgia Słowa, w czasie której poznajemy teksty Pisma Świętego. Później następuje Liturgia Eucharystyczna z najważniejszym jej momentem - przeistoczeniem. Na słowa kapłana nad chlebem i winem "Bierzcie i jedzcie to jest Ciało moje...", "Bierzcie i pijcie to jest Krew moja" sam Jezus w swoim Ciele i Krwi staje obecny wśród nas. Przychodzi nie tylko po to, by Go adorować i przed Nim się modlićale przede wszystkim, by w czasie Komunii Świętej wejść do naszych serc. Dlatego jeśli nie mamy ciężkiego grzechu, na każdej Mszy Świętej powinniśmy do stołu Pańskiego przystępować.
"Nakazowi uczestniczenia we Mszy Świętej (w niedziele i święta) czyni zadość ten, kto bierze w niej udział, gdziekolwiek jest odprawiana w obrządku katolickim. (KKK 2180).

Ryt rzymski, ryt trydencki, Msze greckokatolickie

Warto wspomnieć, że także dziś istnieją różne sposoby sprawowania Eucharystii. Mamy te najbardziej powszechną Mszę zwyczajną rytu rzymskiego, w niektórych kościołach odprawia się też Msze rytu trydenckiego. Są też Msze wzorowanie na nabożeństwach cerkiewnych jak w kościele ormiańskim czy greckokatolickim. Będąc na liturgii w tych kościołach wypełniamy obowiązek uczestniczenia w niedzielnej Mszy Świętej i możemy przyjąć Komunię.

Czy msza w kościele protestanckim jest ważna?

Natomiast nie wypełnia pierwszego przykazania kościelnego osoba idąca na nabożeństwa protestanckie i w tych kościołach do komunii przystępować nam nie wolno. W cerkwi prawosławnej można uczestniczyć w sposób ważny we Mszy Świętej tylko wtedy gdy nie ma możliwości pójść do kościoła katolickiego.
Zanim pójdziemy na jakąkolwiek "inną Mszę" trzeba upewnić się, ze sprawujący ją kapłan ma łączność ze Stolicą Apostolską  czyli cz uznaje władzę papieża. Bedzie to znak, że uczestniczymy w nabożeństwie katolickim.



Komentarze

Popularne posty z tego bloga

K.I. GAŁCZYŃSKI - JUTRO POPŁYNIEMY DALEKO - tekst

UWE I WILI - PAWEŁ I GAWEŁ PO ŚLĄSKU

ZAGADKI WIERSZOWANE DLA DZIECI - RELIGIA